Περιγραφή
Με το παρόν project επιχειρήθηκε η προσέγγιση του θέματος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και συναφών εννοιών όπως είναι η ισότητα, η διαφορετικότητα, η ξενοφοβία, ο ρατσισμός κ.λπ. Ο λόγος για τον οποίο κρίθηκε χρήσιμο τα ανθρώπινα δικαιώματα να αποτελέσουν τον πυρήνα του project είναι γιατί τα ανθρώπινα δικαιώματα μπορούν να γίνουν σεβαστά μόνο εάν οι άνθρωποι ενημερώνονται και απαιτούν διαρκώς την προστασία τους, δεδομένων των επικρατουσών συνθηκών σε παγκόσμιο επίπεδο. Η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα προωθεί αξίες, πιστεύω και στάσεις που ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να διεκδικούν τα δικαιώματά τους και τα δικαιώματα των άλλων. Μας βοηθά να καταλάβουμε ότι είναι ευθύνη του καθενός μας να προστατεύει στην πράξη τα ανθρώπινα δικαιώματα στην κοινότητα όπου ζει.
Σκοπός
Μετά την ολοκλήρωση του παρόντος προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι ήταν σε θέση να κατανοούν και να περιγράφουν την έννοια του δικαιώματος και να το διαφοροποιούν από την υποχρέωση. Επίσης, επιχειρήθηκε να αναπτύξουν οι εκπαιδευόμενοι στο μέγιστο δυνατό βαθμό την κριτική τους σκέψη σε κοινωνικά ζητήματα και αξίες, ενεργοποιώντας τους παράλληλα να παίρνουν θέση και να δρουν στις καθημερινές προκλήσεις. Εκτός από την έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θα αναπτυχθούν και αυτές των αξιών (ελευθερία, ισότητα, αλληλεγγύη, αξιοπρέπεια), της ταυτότητας, των διακρίσεων και των στερεοτύπων, της φροντίδας και της ασφάλειας (βία, διαχείριση συγκρούσεων), της διαπολιτισμικότητας (πολιτιστικά στοιχεία, θρησκείες, μειονότητες) καθώς και ζητήματα που αφορούν τους πρόσφυγες, τους μετανάστες και τους αιτούντες άσυλο, το περιβάλλον που ζει κάθε άτομο (κατοικία, γειτονιά, κοινότητα, φυσικό περιβάλλον), την εκπαίδευση (προσωπική ανάπτυξη, σχολική ζωή) και τη δημοκρατία (δικαιοσύνη, πολιτειότητα, ενεργός συμμετοχή στα κοινά).
Μέθοδος
Το project αποτελείται από επιμέρους ενότητες, η υλοποίηση των οποίων έγινε με διαφορετική μέθοδο κάθε φορά, ώστε να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων. Πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκαν οι αρχές της βιωματικής εκπαίδευσης, οι οποίες στηρίζονται στην ενεργό συμμετοχή και τις προσωπικές εμπειρίες των ατόμων. Οι εκπαιδευόμενοι φέρουν τις εμπειρίες και τα συναισθήματά τους, βιώνουν καταστάσεις, αναζητούν νοήματα μέσα από τους δεσμούς της σχολικής τάξης, της καθημερινής ζωής και της κοινωνικής πραγματικότητας, ενεργοποιούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους και κινητοποιούνται για κοινωνική δράση. Στόχος λοιπόν ήταν να αναπτύξουν οι εκπαιδευόμενοι τη γνώση, τις δεξιότητες, τις αξίες και τις συμπεριφορές που χρειάζονται για να συμμετέχουν μέσα στην κοινωνία, γνωρίζοντας και προστατεύοντας τα δικαιώματά τους, αλλά και αυτά των άλλων. Με λίγα λόγια ακολουθούμε τη λογική του παιδαγωγικού αξιώματος «μαθαίνουμε πράττοντας». Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκε οπτικοακουστικό υλικό (Προβολή βίντεο/ ταινιών, μουσική, ανάγνωση ιστοριών/ παραμυθιών, προβολή slide με εικόνες κλπ.).